Het wegdek van onze paden begint steeds meer kuilen te vertonen en moet nodig hersteld worden. De bedoeling is om dat in maart/april uit te voeren. Eerst zullen de kuilen in de weg worden gevuld, de toplaag gevlakt en daarna wordt er een verse laag split aangebracht. Gemiddeld wordt er zo’n 8 ton uitgereden en dat is een flinke kostenpost die om de 2-3 jaar terug komt.

Het wegdek heeft vooral in de natte seizoenen flink te lijden. Als er plassen ontstaan en daar wordt hard doorheen gereden, dan spoelt het split en de ondergrond daar weg. Bij een volgende bui wordt de plas door de weggespoelde ondergrond groter en spoelt er nog meer weg. Zo ontstaan diepe kuilen.

Uw rijsnelheid is van grote invloed op de mate van wegspoelen.

Naast gevaar en geluidsoverlast is het daarom ook voor onze portemonnee van belang dat we onze rijsnelheid laag houden. Helaas wordt er door sommige bestuurders nog steeds te hard gereden, kijk daarom eens op de teller, 10km is de snelheid van een getrainde hardloper…

De Laan van zonnekanje achter de slagboom is van Europarcs. Ook hier zijn, zelfs gevaarlijk, kuilen ontstaan. NWK heeft hier ‘recht van overpad’ en de situatie bij Europarcs onder de aandacht gebracht.

3 Comments

  1. Het begint echt een levensgevaarlijke situatie te worden! Zeker in het donker of als er plassen staan zijn de gaten niet te zien. Als er straks een jogger of fietser over op z’n gezicht gaat en letsel of schade oploopt, dan kan er rekening gehouden worden met een forse claim. Hopelijk komt het niet zover en wordt de boel snel en adequaat hersteld.

    • NWK heeft de gevaarlijke situatie al vele keren bij de eigenaar van de weg, Europarcs, aangegeven. Veel meer dan het op de agenda van onze overleggen met EP laten staan kan NWK niet doen. Alle eerdere reparaties door EP worden er bij de eerste beste regenperiode weer uitgereden. De enige remedie lijkt een volledig nieuw asfalt wegdek.

  2. Laan van Zonnekanje afsluiten wegens gevaarlijk wegdek, dan zal Europarcs wel moeten en geen gaten meer vullen.
    Han Schieveen


Comments are closed for this article!